Verplichting TPMS Sensoren
De verplichting geldt voor nieuwe modellen die sinds 1 november 2012 een typegoedkeuring krijgen. Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto’s over het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) beschikken. Sinds januari 2015 wordt een voertuig afgekeurd als het TPMS systeem niet werkt, indien van toepassing.
Dit op basis van de Europese norm 2010/48EC.
Het systeem moet de bestuurder waarschuwen als de spanning in één of meerdere banden meer dan 20% onder de vereiste spanning komt.
Soorten TPMS systemen
Ondertussen zijn er twee verschillende soorten TPMS systemen op de markt, indirect en direct. Het grote verschil tussen beide is dat indirecte systemen geen gebruik maken van druksensoren. Deze indirecte systemen maken een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en / of hoogteverhouding van een band (ABS systeem). Een direct TPMS systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band. Wat bij nieuwere auto’s af te lezen is op het display van de boordcomputer.
MaxiTPMS Systeem
Het MaxiTPMS systeem werkt met druksensoren die in de band worden aangebracht, het voordeel hiervan is dat ze kunnen worden geprogrammeerd, en zodoende kunnen worden ingelezen bij elke auto die TPMS in de boordcomputer heeft.
Deze universele multi sensoren (MX-Sensor en Uni-Sensor) hebben een hoge dekkingsgraad. Dit betekent dat er naast de OE sensorventielen ook een mogelijkheid bestaat om een universeel ventiel toe te passen. Door een gunstige prijsstelling ontstaat er een kostenbesparing voor u als Automobilist.
Een bijkomend voordeel heeft u tijdens de bandenwissel. Zowel de zomerset als de winterset kan worden ingelezen op de Autel Maxi TPMS. Op deze manier hoeven de TPMS Sensoren tijdens de wissel niet te worden omgewisseld. Hierdoor heeft u minder kans op het beschadigen van u TPMS systeem of velgen. Tevens zal de wissel minder tijd in beslag nemen.